
Grafikė Marija Danutė Jukniūtė-Bžeskienė, 1961-1967 m. studijavo Lietuvos valstybiniame dailės institute, dailininkei dėstė A. Pakeliūnas, J. Kuzminskis, diplominio vadovas – V. Jurkūnas. 1965-1968 m. dirbo Ryšių ministerijos spaudos platinimo valdybos dailininke, 1968-1969 m. Kuro aparatūros gamyklos dailininke, 1971-1979 m. Kauno keturmetės dailės mokyklos dėstytoja, nuo 1974 m. dirba kūrybinį darbą. Dailės parodose dalyvauja nuo 1967 m. Nuo 1974 m. yra Lietuvos dailininkų sąjungos narė.
Daugiausia kuria litografijos technika. Kūriniai – sudėtingos kompozicinės sandaros, kupini alegorijų, metaforų, simbolinių įvaizdžių. Figūros dažnai užpildo visą estampo paviršių. Tapybiškais šviesokaitos efektais išgauna erdvės iliuziją, kuria paslapties, dramatinės įtampos ar poetinio lyrizmo nuotaiką. Jos kūriniai pasižymi plačia niuansuotų pustonių gradacija bei ypatinga techninio atlikimo precizija. Pagal estampų ciklus „Būtis“ ir „Minties sparnai“ Vilniaus operos ir baleto teatre sukurta scenografija ir kostiumai baletui „Aura“ (atlikta kartu su dail. I. Zabarauskaite, 1987). Iliustravo: E. Balionienės „Užmigęs miestas“ (1972), Vytautės Žilinskaitės „Kaktuso paslaptis“ (1973), Albino Žukausko „Kai uodas čiaudėjo“ (1976), Justino Marcinkevičiaus „Mažvydas“ (1980), Kazio Sajos „Liepsnojanti kriaušė“ (1981), „Melų diena“ (1982) bei „Sielų mainai“ (1984), Eduardo Mieželaičio „XX a. kaprisai“, Sauliaus Šaltenio „Kelionė“ (abi 1982), Vytautės Žilinskaitės „Ikaras antrasis“ (1990) ir kt.
Dailininkė yra iliustravusi knygų: K. Sajos „Melų diena“ (1981), „Sielų mainai“ (1984), „Gvidono apsiaustas“ (1988) ir kt. LDM saugomas triptikas „Žemėje“ (1969).
Marija Danutė Jukniūtė-Bžeskienė yra virtuoziškai įvaldžiusi piešimo pieštuku techniką. Sukurti meno kūrinį naudojant vienintelę, iš pirmo žvilgsnio paprastą priemonę - pieštuką, nėra lengvas uždavinys. Dailininkės kūriniuose "pieštukas piešia baltai", piešinių erdvę ji formuoja neįtikėtinai smulkiu ir precizišku retušu, kuriuo sugeba išgauti subtiliausias faktūras ir tonines gradacijas, o aiškios ir švarios figūrų ir kitų piešinio kompozicijos elementų kontūrų linijos lieka skaidrios, baltos. Šis originalus dailininkės piešimo stilius susiformavo palaipsniui, kuriant iliustracijas (pieštuku sukurtas paveikslas "Motina", kiti portretai, teminės kompozicijos).
Dailininkės kūrinių yra įsigiję ir Kauno M. K. Čiurlionio muziejus, Haidubessermeny muziejus Vengrijoje ir kt.
Bibliografija:
Kauno dailininkai: pėdsakai laike, sud. Dalia Draugelienė, Kaunas, 2003, p.162-163;
Jukniūtė-Bžeskienė Marija Danutė // Kas yra kas Kauno apskrityje 199, Kaunas, 1999, p. 198;
Vaitiekūnaitė R. Ateiname iš praeities, nuojautų, tikėjimų... Kauno tiesa, 1988 12 18;
Gudelienė V. Grafikų kūrybinę ataskaitą apžvelgus, Kauno tiesa, 1986 09 07;
Marija Jukniūtė (dailininkės pasisakymas apie A. Žukausko kn. iliustravimą), Naujos knygos, 1976, Nr. 6, p. 24-25.
Parengta pagal LDS informaciją.
Autorės kūriniai aukcionuose: